اعتراض اتحادیه اوپکس به تغییر یکپارچه قیمت خوراک فرآورده‌های نفتی

اعتراض اتحادیه اوپکس به تغییر یکپارچه قیمت خوراک فرآورده‌های نفتی
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی عصرنفت، رییس هیات مدیره تحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در نشست خبری که عصر امروز برگزار شد، با اشاره به ابلاغیه  افزایش قیمت خوراک برخی از فرآورده‌های نفتی گفت: این ابلاغیه بخش‌های مختلفی دارد که در بعضی از این بخش‌ها مخالف ۱۰۰درصد هستیم و و در برخی نیز گلایه‌ای نداریم.دکتر فرزان گلچین با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌‌ها باید منطقی باشد گفت:‌ ما با افزایش قیمت منطقی به هیچ وجه مخالف نیستیم و تنها حرف ما این است که باید این افزایش‌ها براساس یک اصولی صورت گیرد و با تغییر یکپارچه آن اعتراض داریم.

وی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت حدود ۳۰ درصد را شامل شده است،گفت: افزایش قیمت موجب شده است تا به یکباره بار سنگینی بروی دوش تولیدکنندگان قرار گیرد به طوری که در کنار افزایش قیمت نفت شاهد تصمیم دولت به افزایش قیمت خوراک با دلار آزاد هستیم.

گلچین با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی اینگونه افزایش‌ها هرگز صورت نمی‌پذیرد گفت: روش‌های افزایش قیمت ما غیرمعمول است و هرگز با شعار تسهیل صادرات و اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ما قبلا به دوستان وزارت نفت گفته بودیم در تصمیم‌گیری‌های خود در بخش خصوصی نیز نظرخواهی کنند، اظهار داشت: تعیین قیمت و روش‌های فروش باید به نحوی باشد که یک سود معمولی را برای تولیدکننده داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش قیمت خوراک قیر گفت: با این شرایط قطعا قیمت قیر نیز ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند در آینده تولید قیر ایران نیز تاثیرگذار باشد.

گلچین با  اشاره به اینکه پس از  افزایش قیمت و این ابلاغیه که به طور رسمی به دست ما رسید ما نامه‌نگاری و مکاتبات خود را آغاز کردیم گفت: ما اعتراضات خود را نسبت به این ابلاغیه انجام خواهیم داد و بر روی برخی از موارد نیز پافشاری می‌کنیم زیرا می‌دانیم که در برخی از این موارد حق با ما است.

وی با اشاره به اینکه درخصوص افزایش قیمت می‌شد از این اتحادیه نیز نظرخواهی کرد، گفت: همانطور که گفتم ما مخالف افزایش قیمت نیستیم و حتی معتقدیم که قیمت ارز باید تک نرخی باشد، اما این روش افزایش قیمت اصلا صحیح نیست.

وی تاکید کرد: برخی‌ معتقدند بخش خصوصی از رانت استفاده می‌‌کند، اما من می‌گویم که بخش خصوصی واقعی هرگز به سراغ رانت نرفته است و بخش دولتی است که می‌بینیم از رانـت‌های کلان برخوردار است.

گلچین ادامه داد: برای اینکه این بحث‌ها خاتمه پیدا کند باید نهاد رگولاتوری تشکیل شود. خوشبختانه قدم‌های اول برای ایجاد این نهاد برداشته شده که امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

رئیس اتحادیه صادرکننده فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزارت نفت مبنی بر انجام سوآپ نفتی گفت: در حال حاضر عملیات سوآپ متوقف است و مشخص نیست که چه زمانی شاهد از سرگیری عملیات سوآپ نفت خام باشیم.